کورمک مک کارتی درگذشت
Picture of حانیه رضوی

حانیه رضوی

لیسانس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر

کورمک مک‌ کارتی نویسنده جایی برای پیرمردها نیست درگذشت!

کورمک مک‌ کارتی نویسنده جایی برای پیرمردها نیست درگذشت. به نقل از سایت variety، باخبر شدیم یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان رمان آمریکا، کورمک مک‌کارتی، درگذشت. این نویسنده‌ در طول ۸۹ سال عمری که داشت، تعدادی از بهترین رمان‌های سبک وسترن و جنایی را خلق کرد.

از آثار مک‌کارتی می‌توان به همه‌ی اسب‌های زیبا All the Pretty Horses، جایی برای پیرمردها نیست No country for old men  و  نصف‌النهار خون Blood Meridian اشاره کرد. سبک نگارش این نویسنده، آمیخته با نوعی خشونت عریان، غرق در ادبیاتی سنگین و شاعرانه است. مک‌کارتی با وجود آثار نسبتاً قدرتمند خود تا قبل از رمان «همه‌ اسب‌های زیبایش» موفقیت مالی زیادی کسب نکرد. بااین‌حال، رمان همه‌ی اسب‌های زیبا در سال ۱۹۹۲ جایزه‌ی بهترین کتاب را در جشنواره کتاب ملی National Book Award کسب کرد.

نام مک‌کارتی زمانی بیشتر شناخته شد که سه آثار وی به اقتباس‌هایی سینمایی تبدیل شدند. در سال ۲۰۰۰، فیلم همه‌ اسب‌های زیبا از رمانی به همین نام به کارگردانی بیلی باب تورنتون Billy Bob Thornton و بازی مت دیمون Matt Damon و پنلوپه کروز Penelope Cruz روی پرده‌ی سینماها رفت. این فیلم با وجود نقدهای منفی، نام مک‌کارتی را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخت.

در سال ۲۰۰۸، جوئل و ایتن کوئن  Joel & Ethan Coen با ساخت فیلمی از رمان «جایی برای پیرمردها نیست» با بازی تامی لی جونز Tommy Lee Jones، خاویار باردم Javier Bardem و جاش برولین Josh Brolin  یک فیلم شاهکار را تحویل سینمادوستان دادند. همچنین نام کورمک‌ مک‌کارتی به‌عنوان نویسنده‌ی داستان بیش‌ازپیش بر سر زبان‌ها افتاد.

جایی برای پیردمردها نیست، فیلم جنایی و هیجان‌انگیز برادران کوئن، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی و بهترین بازیگر مکمل را با اقتدار کسب کرد و نام کورمک مک‌کارتی را به‌عنوان نویسنده‌ای خلاق و بی‌رحم در ذهن همگان جا انداخت. در آن موقع هیچ‌کس به درگذشت بهترین خالق رمان های وسترن و جنایی فکر نمی‌کرد.

در سال ۲۰۰۹، جان هیل کوت John Hillcoat یک اقتباس موفق و وفادارانه از اثر سال ۲۰۰۶ پسا-آخرالزمانی این نویسنده به‌نام جاده The Road را ساخت. فیلمی که درباره‌ی سفر یک پدر و پسر در دنیایی آخرالزمانی، با بازی ویگو مورتنسن Viggo Mortensen و کودی اسمیت مک‌فی Kodi Smith-Mcphee بود.

پس از آن، مک‌کارتی در چند پروژه‌ی سینمایی دیگر ازجمله نوشتن فیلم‌نامه‌ی مشاور The Counsler به کارگردانی ریدلی اسکات  در سال ۲۰۱۳ و فیلم‌نامه‌ی غروب محدود The Limited Sunset به کارگردانی ‌تامی لی جونز محصول سال ۲۰۱۱ همکاری کرد.

جیمز فرانکوJames Franco، بازیگر مطرح سینما که همگان او را با نقش هری آزبورن Harry Osborn در سه‌گانه‌ی مردعنکبوتی Spider Man به‌خاطر دارند، در سال ۲۰۱۳ یک اقتباس خشن و به‌شدت وفادار از رمان فرزند خدا The Child of God را کارگردانی و روانه‌ی سینماها کرد.

طبق گفته‌ها، اقتباسی از رمان «نصف‌النهار خون» نیز به تهیه‌کنندگی پسر کورمک‌ مک‌کارتی، جان مک‌کارتی John McCarthy، در دست ساخت است.

با درگذشت کورمک مک کارتی، یکی از بزرگ ترین نویسنده تاریخ آمریکا، یکی دیگر از مغزهای متفکر ادبیات، رمان و سینمای جهان از میان ما رفت.

مهم‌ترین و به‌روزترین اخبار سینمای جهان را در مجله هنری اهل سینما بخوانید.

عکس‌های از کورمک مک‌کارتی

در اهل سینما بخوانید....