فیلم قاتلان گل ماه
Picture of حانیه رضوی

حانیه رضوی

لیسانس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر

غایب بزرگ کن؛ چرا فیلم جدید اسکورسیزی در بخش رقابت ها نیست؟

چرا فیلم جدید اسکورسیزی در بخش رقابت ها نیست؟ فیلم سینمایی قاتلان گل ماه Killers of the flower moon جدیدترین ساخته‌ی کارگردان کارکشته و فقید سینمای جهان، مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese به‌شمار می‌آید و در جشنواره‌ی کن Cannes film festival حضور خواهد داشت. جشنواره‌ی کن از امروز یعنی سه‌شنبه (26 اردیبهشت 1402، 16 می 2023)، به‌طور رسمی شروع می‌شود و فیلم‌های جدید در دو بخش رقابت‌ها و خارج از رقابت‌ها به‌نمایش درخواهند آمد. حال سؤالی که در ذهن همه شکل گرفته این است: «چرا فیلم جدید اسکورسیزی در بخش رقابت ها نیست؟» این درحالی است که فیلم‌های وی همیشه جایزه‌ی جشنواره‌ها را یک‌به‌یک درو می‌کرد!

شرکت کردن در بخش خارج از رقابت‌ها به‌‌خودی‌خود اتفاق عجیبی نیست. بسیاری از کارگردانان مطرح و موفق دیگر نیز ازجمله وودی آلن Woodey Allen، آنگ لی Ang Lee و استیون سودربرگ Steven Soderberg برخی از فیلم‌‌هایشان را به دلایل گوناگونی در بخش رقابت‌ها نمایش ندادند. اما موضوعی که فیلم اسکورسیزی را متمایز می‌کند این است که بعد از پایان تولید فیلم، به‌طور رسمی از اسکورسیزی دعوت شد تا فیلم جنایی ـ تاریخی قاتلان گل ماه را در قسمت رقابت‌ها نمایش دهد که این درخواست را عوامل فیلم رد کردند.

برخی می‌گویند شاید اسکورسیزی فیلم خوبی نساخته است و از شرکت در بخش رقابت‌ها و کسب نکردن هیچ‌گونه جایزه‌ای می‌ترسد. منتقد جنجالی سینما، راجر ابرت Roger Ebert در سال ۱۹۹۷ یک جمله‌ی معروف گفت که تا همین لحظه برای چنین موقعیت‌هایی استفاده می‌شود: «وقتی تو در رقابتی شرکت نمی‌کنی، یا به‌شدت مغروری یا به‌شدت ترسیدی. باختن هیچ مشکلی ندارد، من هم قبلاً شکست‌هایی داشتم».

باتوجه‌به اخبار رسیده از منابع مختلف، هدف اصلی اینکه چرا فیلم جدید اسکورسیزی در بخش رقابت ها نیست، الهام‌گرفته از کار دو فیلم‌ساز آمریکایی دیگر است. دو فیلم تاپ گان موریک Top Gun Mevrick و الویس Elvis با اینکه در بخش رقابت‌ها شرکت نکردند، اما موفقیت عظیمی در گیشه کسب و نظرات مثبت زیادی را از طرف منتقدان و تماشاچیان دریافت کردند.

اسکورسیزی نه وحشت کرده و نه مغرور شده است؛ او صرفاً می‌خواهد با استراتژی کار کند. شاید دیگر آقای کارگردان به‌دنبال دردسرها و حواشی جشنواره‌ها نیست و قصدش نمایش فیلم جدیدش در آرامشی مطلق است.

به‌هرحال طرفداران پرشور مارتین اسکورسیزی، می‌توانند اثر جدید وی را در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ روی پرده سینماها ببینند. تنها باید منتظر ماند و دید که استراتژی آقای کارگردان تا چه‌ حد در ترقی فیلم سه‌و‌نیم ساعته‌ی قاتلان گل ماه تأثیرگذار است.

برای دسترسی به جدیدترین اخبار سینما، مجله هنری اهل سینما را فراموش نکنید.

 

عکس‌هایی از فیلم قاتلان گل ماه Killers of the flower moon

در اهل سینما بخوانید....